
Stworzenie dobrego biznesplanu, wcale nie jest takie proste, jakby się mogło początkowo wydawać. Co więcej, dobry biznesplan, jest w zasadzie podstawą, jeśli chodzi o planowanie własnego przedsiębiorstwa. Bardzo często, jest on też w zasadzie nierozerwalnie złączony z otrzymaniem jakiegokolwiek dofinansowania jeśli chodzi o założenie własnej działalności gospodarczej. Jeśli ubiegamy się na przykład o dofinansowanie z Unii Europejskiej na założenie własnej działalności gospodarczej, bez biznesplanu, nie możemy złożyć wniosku, ponieważ zwyczajnie nie będzie on w pełni kompletny. Jak zatem stworzyć dobry i przekonujący biznesplan, żeby w stu procentach spełniał on swoją rolę?
Przede wszystkim – pomysł na biznes!
Podstawą biznesplanu, jest to, aby bardzo dokładnie opisać to, co zamierzamy robić. Opis działalności gospodarczej, którą w założeniu planujemy założyć, jest absolutną bazą. W zależności bowiem od tego, na czym będzie się opierała nasza działalność gospodarcza, tak też będziemy planować wszystkie wydatki z nią związane. Ważne jest zatem to, aby dokładnie wszystko przedstawić i opisać. Należy też starać się tak konstruować opis działalności, aby jasno wynikało z niego to, co zamierzamy w niej robić, a tym samym sugerować pewne bardzo istotne kwestie związane z zakupem najpotrzebniejszych sprzętów.
Dokładnie opisz, czego potrzebujesz
Drugim, niezwykle istotnym elementem, jeśli chodzi o biznesplan, są wydatki, które wchodzą w skład naszego biznesu. Wszelkie akcesoria, ale także sprzęt, szacunkowe opłaty wiążące się z chociażby wynajęciem biura czy zakupem komputera – to wszystko musi się w naszym biznesplanie znaleźć. Nie ma możliwości, aby pominąć choćby i najmniejszy element. Samo wymienienie jednak tych wszystkich składowych nie gwarantuje nam sukcesu. Musimy jeszcze dokładnie uzasadnić nasze wydatki. Dlaczego akurat taki komputer a nie inny. Dlaczego biuro, a nie praca w domu. Wszystko musimy dobrze uargumentować. Podobnie zresztą jak także to, jakie przewidujemy zyski. Bo to, ze potrzebujemy tego czy tamtego to jest jedna sprawa. Natomiast musimy też przynajmniej szacunkowo pokazać jakie mamy prognozy, jeśli chodzi o nasze zyski. To także jest niezwykle istotne w całym biznesplanie.